Van Ooijen bezig met wet voor verbod op kindermarketing
10 april 2024 om 13:54
< 1 min lezen

Van Ooijen bezig met wet voor verbod op kindermarketing

Demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen is bezig met een wet die kindermarketing voor ongezonde voeding moet verbieden. Op dit moment houdt de levensmiddelenindustrie zich namelijk niet aan het Nationaal Preventieakkoord waarin is afgesproken dat marketing gericht op kinderen over suikerrijk eten of fastfood beperkt moet worden. Zo mogen film- en tekenfilmfiguren niet worden ingezet ter promotie van ongezonde producten. Dit meldt Skipr. 

Verder dan dit wil de bewindsman niet gaan, laat hij weten aan Kamerlid Elke Slagt-Tichelman van GroenLinks-PvdA. Zij is namelijk van mening dat de vele fastfoodreclames in strijd zijn met de afspraken in het Nationaal Preventieakkoord. Maar volgens van Ooijen is er in het akkoord niets afgesproken over algemene reclame, enkel over het inperken van kindermarketing.

Voldoende draagvlak

Dat kinderen worden blootgesteld aan reclame over ongezond voedsel dat niet voor hen bedoeld is, is dan maar zo. Van Ooijen gaat hiertegen geen maatregelen nemen. Alleen kindermarketing moet worden aangepakt vindt hij. “Dit moeten haalbare stappen zijn met voldoende draagvlak.”

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky

Relevante artikelen

Alles van jeugdzorg
    • Jeugdzorg

    Pluryn raakt USB-stick kwijt en waarschuwt voor identiteitsfraude

    Vandaag om 12:42
    • Jeugdzorg

    Wethouders vier grote steden bezorgd over vaccinatiegraad

    Vandaag om 11:35

Aankomende evenementen

19 Sep
Jong & Parkinson event | derde zaterdag van september
  • Gelderland
02 Oct
Borstvoedingscafé
  • Friesland
05 Oct
Regionaal IC-café over delier
  • Noord-Brabant