Voor het eerst meer kinderen met obesitas dan met ondergewicht wereldwijd
Voor het eerst leven er wereldwijd meer kinderen met obesitas dan met ondergewicht. Maar liefst 188 miljoen jongeren tussen 5 en 19 jaar hebben overgewicht, stelt het nieuwe rapport Feeding Profit: How Food Environments are Failing Children. Het aandeel is sinds 2000 gestegen van 3 procent naar 9,4 procent. Dit meldt UNICEF Nederland.
“Als we het hebben over voedingsproblemen bij kinderen, gaat het allang niet meer alleen over kinderen met ondergewicht,” zegt Suzanne Laszlo, directeur van UNICEF Nederland. “Obesitas is een groeiende zorg die de gezondheid én ontwikkeling van kinderen beïnvloedt. Ultrabewerkte voeding verdringt steeds vaker groenten, fruit en eiwitrijke voedingsmiddelen, terwijl goede voeding juist cruciaal is voor groei, cognitieve ontwikkeling en mentale gezondheid.”
Verbod op ultrabewerkt voedsel op scholen
Het rapport roept overheden, maatschappelijke organisaties en bedrijven op tot actie. Duidelijke etiketten, marketingbeperkingen en belastingen op ongezonde producten kunnen kinderen beter beschermen. Ook pleit UNICEF voor voedzame maaltijden op scholen en een verbod op ultrabewerkt voedsel in de leeromgeving.
“Voedzaam en betaalbaar voedsel moet beschikbaar zijn voor ieder kind. Maar het bestrijden van obesitas gaat verder dan gezonde voeding. Het gaat om een omgeving waarin ouders en kinderen makkelijk gezonde keuzes maken. Naast voeding spelen beweging en slaap een cruciale rol”, benadrukt Laszlo. Effectieve maatregelen richten zich op scholen, zorgprofessionals, sportclubs, bedrijven, beleidsmakers én ouders.
Economische schade
Obesitas verhoogt het risico op ernstige ziekten zoals diabetes type 2, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Zonder gerichte maatregelen is straks enorme gezondheids- en financiële schade. De economische gevolgen van overgewicht en obesitas kunnen over tien jaar oplopen tot meer dan 4 biljoen dollar op jaar basis.
Fastfood en calorierijke snacks domineren winkels, scholen en sportkantines. Digitale marketing geeft bedrijven vaak vrijelijk toegang tot jonge doelgroepen. Zonder ingrijpen neemt obesitas wereldwijd alleen maar toe, terwijl ondergewicht sinds 2000 is gedaald van 13 procent naar 9,2 procent.