3 oktober 2025 om 15:39
2 minuten lezen

Campagne Nutricia ‘Ondervoeding op het Menu’ moet bewustzijn over ondervoeding vergroten

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky

Om het bewustzijn rondom ondervoeding te vergroten, start Nutricia vandaag met de landelijke campagne ‘Ondervoeding op het Menu’. Honderdduizenden Nederlands zijn ondervoed, maar slechts 27 procent van de bevolking weet wat dat betekent. Een overgrote meerderheid denkt ook niet zelf ooit risico hierop te lopen. En dat terwijl 20 tot 25 procent van de patiënten in ziekenhuizen, zorginstellingen en thuiszorg ondervoed is. Dat kan zeer gevaarlijk zijn en zelfs tot vroegtijdig overlijden leiden. Dit meldt Nutricia.

Oorzaken van ondervoeding in Nederland liggen, wellicht vanzelfsprekend, niet vanwege een tekort aan voedsel. Wel spelen verminderde eetlust onder ouderen, psychische problemen, eenzaamheid, verdriet en ziekte een belangrijke rol. Ondervoeding heeft een grote impact op iemands leven en leidt ook tot hogere zorgkosten.

Onbedoeld gewichtsverlies

Hoewel er duidelijke signalen zijn, herkennen patiënten en naasten dit vaak niet. Ondervoeding is in vele gevallen eigenlijk te voorkomen, zolang men maar alert is op bijvoorbeeld onbedoeld gewichtsverlies in combinatie met vermoeidheidsklachten. Nutricia’s campagne ‘Ondervoeding op het Menu’ brengt belangrijke ondervoedingssignalen onder de aandacht en moet het bewustzijn rondom ondervoeding vergroten onder mensen met ondervoeding, vrienden, familie, buren, mantelzorgers en zorgverleners.

‘Gevolgen zijn onnodig groot’

“Als ondervoeding niet op tijd herkend en behandeld wordt, zijn de gevolgen vaak onnodig groot. In mijn praktijk zie ik wat ondervoeding kan doen met iemand. Zowel lichamelijk als op mentaal gebied kan het een negatief effect hebben op iemand. Maar ook voor hun omgeving kan de impact groot zijn”, zegt diëtist Mariëlle Mullier. Behandeling kan al snel leiden tot meer energie en beter herstel van een ziekte. Zij hoopt dan ook dat de campagne van Nutricia meer teweegbrengt in de samenleving. In de campagne is er aandacht voor drie punten: praat, herken en kijk. Dat betekent dat mensen worden opgeroepen om met familie, vrienden en zorgverleners te praten over voeding en gezondheid, dat het belangrijk is om de signalen van ondervoeding te herkennen en om naar elkaar om te kijken.

Relevante artikelen

Alles van ouderenzorg
    • Ouderenzorg

    Anna Ziekenhuis opent gespecialiseerde afdeling voor ouderen met botbreuken

    Gisteren om 14:40
    • Ouderenzorg

    Ouderen en mensen met beperking in Wlz vaak dubbel verzekerd voor tandarts en fysio

    Gisteren om 09:28

Aankomende evenementen

09 Dec
Het Luchtmoment door Sociom
  • Noord-Brabant
10 Dec
Lotgenotencontact voor Mantelzorgers (donderdag) – West Maas en Waal door Sociom
  • Gelderland
11 Dec
Kerstmarkt bij OlmenEs
  • Friesland