16 januari 2019 om 14:04
< 1 min lezen

Een bonuskaart voor hartpatiënten

Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek waar de wereld beter van wordt. Ik beweer niet dat het voor al mijn studies geldt, maar een deel heeft echt een direct maatschappelijk nut.’ 

Daar zat hij dan, in het Leids Universitair Medisch Centrum. Omringd door cardiologen, verplegers en gezondheidspsychologen. Bijmolt was er uitgenodigd om te vertellen over klantenloyaliteit en spaarprogramma’s. Digitalisering biedt marketeers tegenwoordig ongekende mogelijkheden om het gedrag van consumenten te analyseren en te beïnvloeden. Kunnen we die expertise ook gebruiken om te voorkomen dat hartpatiënten terugvallen in slechte oude gewoontes?

Gezond gedrag

Een ander voorbeeld is Bijmolts samenwerking met Menzis. De zorgverzekeraar biedt haar klanten het online spaarprogramma SamenGezond. ‘Uit ons onderzoek blijkt grofweg dat verzekerden iets loyaler worden van zo’n initiatief. Niet altijd en niet iedereen, maar gemiddeld passen consumenten hun gedrag aan als ze meedoen aan zo’n spaarprogramma. Nu willen we weten: gaan deelnemers zich ook gezonder gedragen, blijven ze door SamenGezond meer sporten en gezonder eten?’
 
Lees verder

Relevante artikelen

Alles van ouderenzorg
    • Ouderenzorg

    Duizenden Drenten kunnen over tien jaar niet meer terecht bij de huisarts

    Vandaag om 09:39
    • Ouderenzorg

    Psychedelica als troost: experiment met paddo’s voor palliatieve patiënten van start in Groningen

    Vandaag om 08:15

Aankomende evenementen

19 May
Nationale AI in de Zorg Congres
  • Noord-Holland
26 May
Dokter in de Zaal: alles over radiologie
  • Drenthe
04 Jun
Hét netwerkcongres over Data en AI
  • Zuid-Holland