Nieuwe campagne VWS moedigt ouderen aan om toekomstplannen te bespreken
Omdat de bevolking vergrijst en mensen gemiddeld ouder worden, roept het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) 60-plussers op om in gesprek te gaan met hun familie, vrienden of buren over wensen in latere levensfasen. Het doel is om tijdig stil te staan bij thema’s als wonen, gezondheid en de hulp die later nodig kan zijn, zodat mensen langer volwaardig kunnen blijven meedoen. Dit meldt de Rijksoverheid.
Gesprekskaarten en lokale ontmoetingen
Voor 60-plussers zijn er gesprekskaarten beschikbaar via de campagne ‘Praat vandaag over morgen’. Deze kaarten bevatten concrete vragen die mensen kunnen helpen om met hun naasten te bespreken wat straks belangrijk is, bijvoorbeeld wie zou kunnen helpen bij dagelijkse taken of welke woningaanpassingen nuttig kunnen zijn.
Daarnaast worden door maatschappelijke organisaties door het hele land bijeenkomsten georganiseerd. Voorbeelden zijn activiteiten als ‘Senioren zelf aan zet’, ‘Krachtig ouder worden’ en ‘Zorgen voor jezelf, er zijn voor elkaar’. Deze bijeenkomsten zijn bedoeld om inspiratie te bieden en gesprekken op gang te brengen.
Vrijwillige betrokkenheid en samen voorbereiden
Wie de uitnodiging krijgt kan zelf kiezen of hij of zij mee doet. De campagne benadrukt dat het bespreken van opties dichtbij brengt wat later belangrijk zal zijn. Degenen die deelnemen zeggen dat het vooruitgang biedt in het gevoel van controle en het spreiden van verantwoordelijkheden.
Met initiatieven als buurtkringen waarin buren elkaar helpen bij praktische zaken, ontstaan concrete voorbeelden van hoe mensen elkaar al nu kunnen ondersteunen. Een paar ouderen hebben hun woning al veiliger gemaakt en een netwerk opgezet voor wederzijdse steun in de buurt.
Samenwerking, bewustwording en continuïteit
De campagne is een samenwerking tussen VWS en meerdere maatschappelijke organisaties, voortbouwend op landelijk beleid rond ouderenzorg. Met name het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg is betrokken. De boodschappen zijn verspreid via verschillende media; van radio tot online platforms en lokale activiteiten.
VWS ziet dit als onderdeel van een bredere strategie om de zorg en leefomgeving voor ouderen toekomstbestendig te maken door bewustwording en voorbereiding nu al te stimuleren. Iedereen krijgt de kans om na te denken en te delen wat later belangrijk is.