Normal_bejaardencentrum

In opdracht van de Stichting Dienstverlening Serviceflats (SDS) gaat een onafhankelijke adviseur de structuur van de organisatie onderzoeken. De SDS wil hiermee 'maximale transparantie' bieden aan de bewoners en ook van deze adviseur horen hoe ze beter kan omgaan met klachten van bewoners. Dat laat de SDS vandaag weten naar aanleiding van kritiek die vorige week naar buiten kwam, zo meldt Trouw.

De stichting kwam vorige week in het nieuws toen verschillende bronnen meldden dat bewoners van zeker negen serviceflats SDS uit hun flats willen weren door middel van juridische procedures. SDS zou te hoge kosten in rekening brengen en vastgoedinvesteerders de flats voor te lage prijzen laten opkopen.

SDS zegt zich niet te herkennen in de beschuldigingen. Volgens bestuurslid Marit Woltman heeft de SDS in de afgelopen jaren, veelal op verzoek van de bewoners van serviceflats, onder meer geholpen met het omlaag brengen van de servicekosten. SDS beheert ongeveer 90 van de 360 serviceflats in Nederland.

Het beeld dat SDS zich zou verrijken ten koste van de (veelal oudere) bewoners, zou ook niet kloppen, aldus Woltman. 'SDS heeft de afgelopen twee jaar verlies geleden.' De organisatie geeft wel toe dat ze duidelijker had moeten zijn over de opslag die zij in rekening brengt bovenop de gasprijs. Ook is er volgens Wolters vier jaar geleden 'een fout gemaakt bij de facturatie', maar die zou meteen gecorrigeerd zijn.

© Nationale Zorggids