Logo_logo_iederin_1_2x

Gemeenten kunnen problemen bij cliënten voorkomen door duidelijker uitleg te geven over zorg en ondersteuningen en door de toegang tot hulp makkelijk vindbaar te maken voor cliënten. Dit concludeert Ieder(in) naar aanleiding van de cliëntenmonitor 'Zorg naar gemeenten' en na ondervraging van 3064 mensen. Dit meldt Ieder(in), netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte. 

De organisatie concludeert dat er meer voorlichting nodig is over de overheveling van zorg naar gemeenten. Uit een cliëntenmonitor en uit een digitale raadpleging uitgevoerd onder 3064 cliënten en mantelzorgers blijkt dat veel deelnemers niet weten waar ze terecht kunnen als ze een zorgvraag hebben. Ook wisten veel deelnemers niet hoe ze hun vraag aan de desbetreffende gemeente konden stellen. Er waren ook ondervraagden die dit wel wisten, maar zij stellen dat de gemeentemedewerkers lastig vindbaar zijn en de communicatie niet duidelijk. De cliënten vinden daarnaast dat de gemeenten te weinig kennis hebben van de beperkingen of aandoeningen waar zij mee kampen. Het gesprek met de gemeente ging dan ook in veel gevallen lastig, volgens deelnemers. Tevens werd er vaak maar één aspect van de zorg besproken in een gesprek. De andere ondersteuningsvragen bleven buiten beschouwing. 
 
Ieder(in) stelt dat gemeenten de toegang tot zorg en ondersteuning makkelijk vindbaar moeten maken en duidelijk aan moeten bieden aan cliënten. Mensen kunnen momenteel het proces niet goed overzien. 
 
© Nationale Zorggids