Normal_gehoorapparaat-hoortoestel-hoorzorg-doof

Wie in Nederland een hoortoestel aanschaft, heeft niet altijd de mogelijkheid om het beste apparaat te kiezen. Slechthorenden krijgen veelal verouderde modellen aangemeten, omdat de vergoedingen voor hoorzorg sinds 2013 drastisch verlaagd zijn. In verhouding tot andere Europese landen kan de hoorzorg in Nederland nog flink verbeterd worden. Dit meldt Skipr. 

In Nederland schort het vooral aan de individuele keuzevrijheid en de mogelijkheden van maatzorg. Volgens Peter Peters, algemeen directeur van Beter Horen, dreigt er een tweedelig binnen de hoorzorg. “Sinds de invoering van het nieuwe vergoedingensysteem in 2013 hebben zorgverzekeraars door hun inkoopbeleid de prijzen met maar liefst zestig procent laten dalen”, aldus Peters. Het resultaat hiervan is dat de meer geavanceerde hoortoestellen door fabrikanten niet tegen die prijzen op de markt gebracht kunnen worden. In Hongarije zijn er wat dat betreft betere mogelijkheden dan in Nederland.

Naast de aanschafprijs, is ook de nazorg te verbeteren volgens directeur Peters. “Een hoortoestel is een medisch apparaat dat heel nauwkeurig op iemands persoonlijke situatie moet worden afgesteld en ingesteld.” Dit proces kan vele uren werk in beslag nemen, omdat de apparaten geleidelijk verder afgesteld moeten worden. Wanneer de zorgverzekeraar niet genoeg vergoedt voor deze nazorg, is de klant daar uiteindelijk de dupe van.

De oplossing ligt volgens Peters in samenwerking tussen verschillende partijen zoals KNO-artsen, audiologen, consumenten en zorgverzekeraars. “Samen kunnen we tot een oplossing komen en de tweedeling een halt toeroepen.”

© Nationale Zorggids