Logo_igz_inspectie_voor_de_gezondheidszorg

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft een aanwijzing gegeven aan Zorgbureau Pinar B.V.. Pinar moet binnen drie maanden een aantal maatregelen treffen om de kwaliteit van zorg op orde te brengen. Dat meldt de inspectie. 

Pinar is een thuiszorgorganisatie uit Roosendaal. Bij een inspectiebezoek in september 2015 bleek dat Pinar een aantal zaken niet op orde had. De zorgaanbieder kreeg de tijd om dit te verbeteren. Bij een onaangekondigd inspectiebezoek in oktober 2016 bleek dit niet voldoende gebeurd te zijn.

Zorgbureau Pinar voldoet niet aan de normen op diverse gebieden. Zo was de deskundigheid en de scholing van personeel onvoldoende en was de deskundigheid van het personeel onvoldoende afgestemd op de doelgroep. Ook was er geen kwaliteitssysteem en was de continuïteit van de zorg niet geborgd.  De inspectie heeft er geen vertrouwen in dat Pinar de tekortkomingen zonder maatregel van de inspectie zal oplossen. Daarom legt ze nu de aanwijzing op.

Pinar moet een aantal maatregelen treffen. Bijvoorbeeld zorgen dat iedere cliënt de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft. En zorgen voor voldoende en deskundig personeel. Met aangekondigde en onverwachte bezoeken blijft de inspectie de ontwikkelingen bij Pinar nauwlettend volgen. De zorgaanbieder moet binnen drie maanden voldoen aan de aanwijzing. Doet zij dat niet, dan kan de inspectie een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang opleggen.

Door: Redactie Nationale Zorggids