Logo_gemeente_den_haag_logo

Gemeente Den Haag gaat de problemen met de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) verbeteren. Dat stelt wethouder Karsten Klein (CDA) van Zorg & Welzijn, die de dienstverlening toegankelijker en klantvriendelijker wil maken. Het gaat onder andere om het vereenvoudigen van de aanvraagformulieren, de tijd voor het toezeggen van hulp en het instellen van één gemeentelijk loket. Dit meldt Binnenlands Bestuur. 

Klein stelt dat mensen die gebruik willen maken van de Wmo straks nog maar één formulier hoeven in te vullen. Voorheen waren zowel de Dienst Onderwijs, Cultuur en Welzijn (OWC) en sociale zaken verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo. Beide partijen komen straks samen in één loket, onder de naam van Dienst OCW. Daardoor hoeven ook minder formulieren ingevuld te worden.

Wethouder Klein wil bovendien Hagenezen betrekken in het opstellen van deze formulieren. Meldingsformulieren zijn nu nog lang en ingewikkeld. “Dat formulier wordt eigenlijk voortdurend aangepast. Je wilt niet te weinig vragen, maar ook niet te veel.” Klanten worden daarom betrokken in het proces en zij kunnen advies geven over wat in de formulieren moet worden opgenomen. Hierdoor wordt het invullen van de formulieren uiteindelijk eenvoudiger.

Daarnaast worden er extra mensen aangesteld om alle aanvragen tijdig af te ronden. De doorlooptermijn is zes weken, plus een wettelijke uitloop van twee weken. Die deadline werd lang niet altijd gehaald. “Vaak ging het hier om ingewikkelde zaken, zoals onderzoek naar een traplift of beoordelen of een voorziening binnen de vergunning past”. Dat zorgde voor vertraging in de beoordeling van de aanvraag. Met extra personeel zou dat verbeterd moeten worden. Ook gelden indicaties straks voor vijf jaar, in plaats van één jaar.

Door: Redactie Nationale Zorggids