Logo_logo_actiz

Ook dit jaar evalueerden de zorgorganisaties van ActiZ de inkoop van verpleeghuiszorg voor 2017 door zorgkantoren. Wat ActiZ betreft is het tijd voor verandering: zorgkantoren moeten voldoende zorg inkopen voor de geldende tarieven, zonder belemmerende eisen en spelregels. Het geld dat er is, moet zoveel mogelijk besteed worden aan zorgmedewerkers die liefdevolle zorg en aandacht geven aan verpleeghuisbewoners en niet aan administratie en juristen. De politiek, zorgkantoren, eigenlijk iedereen is het over het laatste eens. Daarom roept ActiZ op om woorden om te zetten in echte daden. Dat meldt ActiZ. 

Uit de resultaten van het onderzoek naar zorgcontractering Wlz 2017 blijkt dat de dialoog tussen de zorgorganisaties en de zorgkantoren verbetert, maar dat het machtsverschil tussen hen in stand blijft. Zorgkantoren hebben in 2017 opnieuw gekort op de NZa-tarieven, zoals zij dat ook in 2016 al deden. Geen enkele zorgorganisatie kon het NZa-tarief afspreken.

Er is verder te weinig zware zorg gecontracteerd, waardoor het geld voor de zorg voor deze cliënten niet toereikend is en cliënten deze zorg wel nodig hebben. Ook blijkt uit de resultaten dat meerjarenafspraken vaak een ‘lege huls’ zijn: ze gaan niet over het tarief, maar met name over kwaliteitsontwikkeling, aldus ActiZ.

ActiZ vindt dat het tijd wordt voor daden in plaats van woorden. De politiek, stakeholders in de ouderenzorg en cliëntenorganisaties; iedereen is het er over eens: de zorginkoop is te complex geworden en de administratieve lasten zijn te zwaar. Zowel bij de inkoop zelf, waar zorgorganisaties ieder jaar weer aparte plannen moeten maken en verantwoorden om iets van het gekorte tarief terug te verdienen, als bij zorgmedewerkers, die veel zaken moeten bijhouden om verantwoording af te leggen over de zorg. Ondanks die eensgezindheid verandert er nauwelijks iets.

De zorgorganisaties van ActiZ pleiten daarom voor fundamenteel andere uitgangspunten voor de zorginkoop: geen tijdrovende administratieve zorginkoop waarbij geen gelijkwaardig gesprek mogelijk is. Reële tarieven om te kunnen voldoen aan de vereiste zorg en behandeling. En meerjarenafspraken, zodat zorgorganisaties ruimte hebben om te investeren in goede medewerkers, in opleidingen, in huisvesting en in nieuwe technologie.

Door: Redactie Nationale Zorggids