Normal_ouderen_handen_thuiszorg_steun

De uitvoering van de Wet Langdurige Zorg (Wlz) kent in de praktijk nog uitdagingen. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG, Tranzo en Vilans in de sectoren Verpleging & Verzorging, de gehandicaptenzorg en de langdurige geestelijke gezondheidszorg (ggz). Centraal hierin staan de ervaringen van zorgprofessionals, vrijwilligers, cliënten, mantelzorgers en zorgmanagers. Het onderzoek is in 2016 uitgevoerd. Dat meldt KPMG.

In de zorgplanbespreking zien zorgprofessionals steeds meer aandacht voor de cliënt, diens welbevinden, doelen en wensen zoals bedoeld in de Wlz. Deze groeiende aandacht is al begonnen voor de introductie van de Wlz. De zorgplanbespreking heeft een vaste plek binnen bestaande werkwijzen. Tegelijk beschouwt de cliënt het zorgplan nog niet altijd als het eigen plan. De zorgplanbespreking is voor cliënten en familie niet het belangrijkste moment om met zorgprofessionals in gesprek te zijn. Dat zijn veeleer de reguliere contacten die dagelijks en op natuurlijke momenten plaatsvinden.

De Wlz biedt cliënten recht op onafhankelijke cliëntondersteuning. Deze mogelijkheid in de Wlz is, behalve bij zorgmanagers, weinig bekend bij professionals, cliënten en mantelzorgers. Cliëntondersteuning die geboden wordt door bijvoorbeeld een cliëntvertrouwenspersoon, een mentor of een zorgbemiddelaar is niet altijd onafhankelijk. Dit leidt in de praktijk doorgaans niet tot problemen, aldus zorgprofessionals.

De betrokkenheid van het sociaal netwerk en vrijwilligers draagt volgens het merendeel van de zorgprofessionals en cliënten bij aan de kwaliteit van leven van de cliënt. Zorgaanbieders doen al een aantal jaren meer moeite om het sociaal netwerk bij de zorg te betrekken. Het is echter geen vanzelfsprekendheid dat het netwerk te betrekken is, bijvoorbeeld in geval van gebrekkige familiecontacten, bij overbelasting of bij eigen problematiek van het sociaal netwerk.

Er is de laatste jaren meer aandacht voor kwaliteit van leven, zelfredzaamheid en het bevorderen van eigen regie. Zorgprofessionals ervaren een spanningsveld tussen het bieden van eigen regie en de risico’s die dit met zich meebrengt als een cliënt zijn vermogen tot regie onder- of overschat. Zorgprofessionals vinden het nog moeilijk om de omslag te maken van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’ en het vereist maatwerk om invulling te geven aan eigen regie van de cliënt.

Tegelijkertijd zien zorgprofessionals het als een uitdaging de balans te vinden tussen het leveren van maatwerk en de praktische mogelijkheden daartoe binnen hun eigen organisatie. Tijd en middelen zijn eindig en de vraag is hoe ver een zorgprofessional kan (of mag) en wil gaan in het leveren van maatwerk.

Door: Redactie Nationale Zorggids