Logo_fnv-zorg-logo

De FNV Zorg & Welzijn start een eigen onderzoek naar de tevredenheid van Groningers die huishoudelijke zorg van de gemeente ontvangen. De resultaten uit een eerder onderzoek van de Groningse wethouder zelf, dat woensdag besproken wordt in de gemeenteraad, laat volgens de FNV een te rooskleurig beeld zien. Dat meldt de vakbond. 

FNV-bestuurder Maureen van der Pligt: “Wij hebben al voor ruim 175 Stadjers een nieuwe indicatie aangevraagd omdat mensen in eerste instantie niet voldoende uren kregen. Al 150 mensen hebben na ons protest bij de nieuwe indicatie weer meer uren gekregen. We krijgen nog elke week nieuwe aanvragen binnen, dus we kunnen wel stellen dat deze mensen niet allemaal tevreden zijn.”

Er komen bij de FNV ook steeds meer klachten binnen over de keukentafelgesprekken die nu gevoerd worden. Sommige wijkteams hebben de zaken goed op orde, maar een aantal wijkteams houdt zich niet aan de regels die de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) stelt voor een goed onderzoek naar de behoeftes van de cliënt. Zo worden wettelijke termijnen bijvoorbeeld niet in acht genomen, en kennen consulenten de regels wat betreft de was- en strijkservice niet. Daardoor geven zij verkeerde adviezen. Ook het wettelijke verslag voldoet regelmatig niet aan de eisen.

Hierover ligt de FNV al geruime tijd overhoop met de gemeente Groningen. De FNV wil de verslagen uit 2015 inzien die wettelijk vereist waren na de herindicatie. Het gaat hierbij om de verslagen van cliënten die de FNV daartoe gemachtigd hebben. De gemeente Groningen weigert echter inzage te geven. De FNV twijfelt daarom aan het bestaan van dergelijke verslagen, wat zou betekenen dat de gemeente in gebreke is gebleven. Er is dan geen sprake van een fatsoenlijke en wettige uitvoering van het invoeren van de nieuwe WMO in 2015.

Door: Redactie Nationale Zorggids