Normal_bejaarde_oudere_wandelen_rollator

Apart kosten in rekening brengen bij ouderen die vaker vallen en hulp nodig hebben mag niet. En toch hebben ten minste negen grote thuiszorginstellingen de zogenoemde valboete ingesteld. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voerde in opdracht van minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid een steekproef uit onder twintig instellingen verspreid door het land. Dat meldt het Algemeen Dagblad. 

Ouderen die ‘vaak’ hun alarmknop gebruiken na een val is volgens De Jonge niet toegestaan, omdat het om verzekerde zorg gaat. Toch blijkt nu dat negen grote thuiszorginstellingen dit wel doen, en misschien wel meer.

Zeven instellingen hebben de ouderen daadwerkelijk een rekening gestuurd. Enkele grote thuiszorginstellingen doen dit ongeveer twintig keer per maand. Vijf thuiszorgorganisaties gebruiken de valboete zodat ze deze via een indicatie kunnen laten uitbetalen en twee instellingen sturen alleen een factuur als het alarm per ongeluk aangaat.

“Zichtbaar is geworden dat personenalarmering in de praktijk nog niet wordt uitgevoerd zoals het nu zou moeten. En dat geeft mij de gelegenheid ervoor te zorgen dat we dit, samen met zorgaanbieders, patiënten en zorgverzekeraars, zo snel mogelijk op orde krijgen en daarmee voorkomen dat patiënten ten onrechte rekeningen ontvangen voor zorg waar ze al aanspraak op hebben”, aldus minister De Jonge. Hij wil dat zorgaanbieders die ouderen een factuur hebben gestuurd, dit rechttrekken.

Ouderen die daadwerkelijk een valboete hebben betaald, kunnen vanaf vandaag terecht bij een meldpunt van ouderenorganisatie ANBO. De uitkomsten van de meldingen worden gedeeld met de NZa en De Jonge. 

Door: Redactie Nationale Zorggids