Normal_handen_mantelzorg_palliatief

Eén van de thuiszorgorganisaties die zich flink benadeeld voelt door de publicatie van de Consumentenbond is Rapsodi Healthcare uit Amersfoort. Rapsodi biedt sinds december 2016 thuiszorg en kreeg van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) afgelopen januari een negatieve beoordeling. De organisatie voldeed aan geen van de vijftien eisen. Dat meldt het Algemeen Dagblad. 

Directeur Veli Turker denkt dat hij het eerste gesprek met de inspectie niet goed had voorbereid, maar dat het desondanks een goede eerste ontmoeting was. “Ze helpen vooral ook om dingen op orde te krijgen. Je leert ervan. De voorbereidingsfase was een moeilijke periode. Toen wij begonnen, waren we allang blij dat we personeel konden krijgen.” Hij benadrukt dat de organisatie niet met onbekwaam personeel in zee ging.

Afgelopen mei kwam de IGJ langs voor een herinspectie. Rapsodi voldeed toen aan negen van de vijftien eisen. Eén eis scoorde het een onvoldoende op: de medezeggenschap. Maar ook dat is volgens Turker sindsdien opgelost. De Consumentenbond richtte zich in haar onderzoek alleen op het eerste rapport en niet op de resultaten die de organisatie sindsdien heeft geboekt, aldus de directeur. Hij gaat contact opnemen met de Consumentenbond in de hoop dat er één en ander kan worden rechtgezet. 

Door: Redactie Nationale Zorggids