Ondanks problemen in de ouderenzorg blijven cliënten met een ruime 8 zeer tevreden
Mensen die wijkverpleging of verpleeghuiszorg ontvangen, zijn opvallend positief over de zorg. Dat blijkt uit een landelijke peiling onder ruim 55.000 cliënten in 2024. Dit meldt branchevereniging ActiZ.
Verpleeghuisbewoners gaven gemiddeld een 8,3. De wijkverpleging scoorde op alle negen onderzochte onderdelen een 8 of hoger. Vooral persoonlijke aandacht en het gevoel van veiligheid springen eruit, met een 8,9, aldus ActiZ.
Liefdevolle zorg
Deze cijfers maken volgens de brancheorganisatie duidelijk dat zorgverleners, ondanks personeelstekorten en werkdruk, nog steeds liefdevolle en mensgerichte zorg kunnen verlenen. De meeste cliënten zouden hun zorgverlener aanbevelen, blijkt ook uit de gegevens. De zogeheten Net Promoter Score (NPS) daalde iets van 59,9 naar 54,8, maar blijft hoog.
Laagste cijfer voor tijdige zorg
Toch is er ruimte voor verbetering. De vraag of zorg op tijd komt, kreeg het laagste cijfer: een 8,0. Zorgorganisaties kunnen deze signalen gebruiken om hun diensten nog beter af te stemmen op de wensen van cliënten, stelt ActiZ. Naast zorgkwaliteit is ook de ervaren kwaliteit van leven onderzocht. Mensen zijn daarover gematigd positief. “Een belangrijk signaal om aandacht te blijven houden voor welzijn, zingeving en een menswaardig leven – naast goede medische zorg.”
De meting maakt deel uit van het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’. Vanaf 2025 kunnen ook naasten hun mening geven via een nieuw meetinstrument. Alle zorgorganisaties in de Wet langdurige zorg (Wlz) en Zorgverzekeringswet (Zvw) gebruiken dit dan om jaarlijks ervaringen te verzamelen en te delen.