Overstap op nieuw systeem veroorzaakt chaos op Wmo-afdeling in Epe
De overstap naar een nieuw administratiesysteem op de Wmo-afdeling van de gemeente Epe heeft eind december voor flinke problemen gezorgd. Technische mankementen bij SDO Support, het backofficebedrijf dat de gegevensoverdracht uitvoerde, zorgden ervoor dat het proces vertraging opliep. Dit leidde tot achterstanden in de administratie, met grote gevolgen voor zorgaanbieders en inwoners van Epe. Dit meldt de Stentor.
Facturen blijven liggen
Door de problemen konden facturen van zorgaanbieders, die in december 2024 werden ingediend, wekenlang niet worden gecontroleerd of uitbetaald. Het is volgens de gemeente niet duidelijk hoeveel zorgaanbieders hierdoor financieel zijn getroffen.
Vertraging bij persoonsgebonden budgetten (pgb’s)
Inwoners van Epe met een persoonsgebonden budget (pgb) ondervonden eveneens hinder. Door de langdurige gegevensoverdracht werden budgetten over 2025 te laat aangeleverd bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Hierdoor konden pgb-houders wekenlang geen declaraties voor zorg en ondersteuning indienen. Ook was het voor hen in januari niet altijd inzichtelijk hoeveel budget beschikbaar was.
Situatie bijna opgelost
Volgens een woordvoerder van de gemeente is de achterstand inmiddels grotendeels ingelopen. Vanaf deze week kunnen declaraties over januari 2025 weer worden ingediend en worden zorgverleners met een pgb weer uitbetaald.
De gemeente heeft niet aangegeven welke maatregelen worden genomen om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Voor zowel zorgaanbieders als inwoners is het hopen dat de Wmo-administratie snel weer volledig op orde is.