Zorgkantoren verbeteren uitvoering van wettelijke taken, ziet NZa
Zorgkantoren hebben flink gewerkt aan een verbeterde uitvoering van hun wettelijke taken. Ze houden hun zorgplicht beter in acht, nemen meer regie en maken een melding wanneer een zorgverlener dreigt te stoppen. Het enige kritiekpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is dat resultaten niet genoeg worden onderbouwd, aldus de toezichthouder.
Om zorg tijdig en passend te kunnen organiseren, is het nodig dat zorgkantoren de regie nemen bij het uitvoeren van de zorgplicht. Dat is vooral belangrijk bij aanpassingen of problemen. Zorgkantoren moeten kunnen laten zien wat de uitkomsten zijn van hun inspanningen voor cliënten, waarvoor zij moeten leren van hun ervaringen en goede voorbeelden moeten delen. Hoewel de onderbouwing lastig blijkt, is de NZa wel te spreken over de vooruitgang die zorgkantoren hebben geboekt. Ze zijn niet slechts uitvoerder meer, maar regisseur.
Wanneer informeren?
De NZa is vorig jaar met zorgkantoren en zorgverzekeraars in gesprek gegaan over het niet tijdig signaleren en handelen bij dreigende discontinuïteit van zorg. Ze bleken niet te weten wanneer zij de toezichthouder exact moesten informeren hierover. Inmiddels zijn er aangepaste werkafspraken gemaakt, waardoor zorgkantoren nu beter en tijdiger meldingen maken bij de NZa. Zo kan voorkomen worden dat cliënten problemen ervaren door een stoppende zorgverlener.
In haar toezicht zal de NZa zich de komende jaren richten op het zicht van zorgkantoren op tijdige en passende zorg voor cliënten en het aantoonbaar (bij)sturen ervan. Komend jaar volgen ook periodieke overleggen voor de monitoring van afspraken en voortgang van verbetermaatregelen.