Normal_rolstoel__3_

De grootste problemen bij de aanvraag van een hulpmiddel voor zorg zijn lange wachttijden, weinig keuzevrijheid en onvoldoende maatwerk. Patiëntenfederatie NPCF vindt dat mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel, een vaste bemiddelaar moeten krijgen die ondersteuning biedt bij hun zorgaanvraag. Dit meldt de NPCF.

Uit het onderzoek van de patiëntenfederatie onder negenduizend gebruikers van hulpmiddelen blijkt dat het grootste probleem is dat de keuze en keuzevrijheid in hulpmiddelen beperkt is. Leveranciers die een contract hebben met een zorgverzekeraar of gemeente zijn vaak de enige leveranciers waar een keuze uit gemaakt kan worden. Nadat de cliënt een keuze heeft gemaakt en na lang wachten het hulpmiddel in bezit heeft, blijkt het hulpmiddel vaak niet te passen omdat het geen maatwerk is.

Directeur van de NPCF, Diana Veldman: “Hulpmiddelen kunnen de kwaliteit van leven flink vergroten. Mensen die daarvan afhankelijk zijn, moeten geen problemen hebben om ze te krijgen.” Sommige mensen komen zonder werkend hulpmiddel het huis niet meer uit.

©Nationale Zorggids