Normal_gehandicapt_rolstoel_hulp

Het College voor de Rechten van de Mens roept recensie- en reserveringswebsites voor horeca op om informatie te bieden over de toegankelijkheid van restaurants en cafés voor mensen met een beperking. Het College doet deze oproep in het kader van de Week van de Toegankelijkheid, die nog tot en met 7 oktober loopt. Dit meldt het College voor de Rechten van de Mens.

Onderzoek van het College laat zien dat er nog veel te winnen valt op het gebied van de toegankelijkheid van de horeca. Zo blijkt dat veel cafés en restaurants een te hoge drempel hebben voor rolstoelgebruikers, dat menukaarten niet goed leesbaar zijn en dat er vaak geen aangepaste toiletten zijn. Het College onderzocht de knelpunten die mensen met een beperking ervaren voor de jaarlijkse rapportage over de naleving van het VN-verdrag handicap. Deze komt in december 2017 uit.

Door aandacht te besteden aan toegankelijkheid kunnen recensie- en reserveringswebsites ruim drie miljoen mensen met een beperking van dienst zijn. Adriana van Dooijeweert, voorzitter van het College: “Mensen met een beperking moeten volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Daarbij hoort ook dat zij zelfstandig naar cafés en restaurants kunnen gaan. Recensiewebsites kunnen laten zien welke locaties goed of minder goed toegankelijk zijn. Dat mag ook meewegen in de beoordeling van een horecagelegenheid. Een restaurant kan lekker eten serveren en een mooi interieur hebben, maar als niet iedereen daarvan kan genieten, dan is dat een minpunt.”

Op 14 juli 2016 is in Nederland het VN-verdrag handicap in werking getreden. Het College is toezichthouder op de naleving hiervan. Deze wet bepaalt sindsdien dat bedrijven hun goederen en diensten toegankelijk moeten aanbieden. Dat geldt ook voor horecagelegenheden. Zij moeten doeltreffende aanpassingen verrichten als dat nodig is, zoals het uitleggen van een oprijplank voor klanten in een rolstoel. Ook moeten zij hulphonden toelaten.

Door: Redactie Nationale Zorggids