Normal_rolstoel_beperking_handicap

Onderzoek van adviesbureau BS&F, onder meer dan honderd Nederlandse gemeenten, wijst uit dat de servicekwaliteit van Wmo-hulpmiddelenleveranciers in de meerderheid van de gemeenten slecht scoort. Dit komt overeen met berichtgeving uit de media eerder dit jaar waarin werd aangegeven dat gebruikers van hulpmiddelen last hebben van lange wachttijden, suboptimale service en onvoldoende keuzevrijheid. Dat meldt het Adviesbureau. 

De levertijd van bijvoorbeeld een rolstoel of scootmobiel die men dagelijks gebruikt en waar men van afhankelijk is, is vaak te lang. Ook krijgen gebruikers vaak niet het best passende hulpmiddel, maar een passend hulpmiddel dat binnen de vooraf vastgelegde prijsstelling valt. Doordat gemeenten veelal met één leverancier een contract afsluiten, heeft de gebruiker die slechte service ervaart geen vrijheid om te kiezen voor een andere leverancier.

Gemeenten kiezen een Wmo-hulpmiddelenleverancier overwegend op basis van de prijs. Daardoor worden leveranciers gedwongen om de dienstverlening te beperken tot de mogelijkheden binnen het contract. Er is vaak onvoldoende ruimte voor innovatie en duurzame ontwikkeling. Terwijl het Kabinet Rutte III in het regeerakkoord juist aangeeft dat “Publieke aanbestedingen bij overheidsopdrachten in het sociale domein kunnen bijdragen aan goede en betaalbare ondersteuning en kansen bieden voor nieuwe toetreders en innovatieve vormen van ondersteuning.”

Meer keuzevrijheid voor gebruikers tussen verschillende leveranciers moet helpen de huidige problemen op te lossen. Gemeenten experimenteren met een nieuwe vorm van aanbesteden met meer keuzevrijheid. Zij die een contract afsluiten met meerdere Wmo-hulpmiddelenleveranciers en de wensen van gebruikers in de aanbesteding betrekken ervaren positieve resultaten.

Maarten Broekema, directeur BS&F: “In de wereld van hulpmiddelen voor mensen met een beperking constateerden wij de nodige problemen met de kwaliteit van dienstverlening. Dit bracht ons ertoe gemeenten en leveranciers te ondersteunen met een nieuw model voor hun samenwerkingsrelatie. Keuzevrijheid voor klanten wordt daarbij ingezet als middel om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Leveranciers kunnen klanten aan zich binden door hoogwaardige kwaliteit te bieden. Leveranciers moeten hun markt delen met concurrenten. Daar staat tegenover dat contracten worden gegund voor de lange termijn. Voor klanten voorkomt dat onnodig wisselen van leverancier. Leveranciers worden in staat gesteld hun investeringen over een langere termijn terug te verdienen. Zo kan de leverancier de focus op het terugverdienen van gemaakte kosten verleggen naar het bieden van kwaliteit en innovatie.” 

Door: Redactie Nationale Zorggids