Normal_gehandicaptenvervoer

Dinsdag 13 november om 13.30 overhandigt een delegatie van betrokkenen in het zorgvervoer samen met FNV Taxi, CNV, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), Ieder(in), RAI Vereniging, SFT en AIM een petitie voor het behoud van de PBM-teruggave voor het taxi- en zorgvervoer. Dit meldt FNV. 

Kwetsbare groepen de dupe

Om de overstap naar elektrisch taxivervoer te stimuleren en te versnellen, heeft het kabinet voorgesteld om de BPM-teruggave voor dit vervoer af te schaffen. De sociale partners en belangenorganisaties benadrukken dat deze maatregel leidt tot een kostenstijging van bijna 14 procent in het zorgvervoer. Deze stijging gaat ten koste van kwetsbare groepen die voor hun mobiliteit afhankelijk zijn van dit vervoer. De budgetten voor het zorgvervoer staan al jaren onder druk en zullen door deze maatregel nog verder onder druk komen te staan. Met als gevolg een verslechtering en verschraling van het zorgvervoer.

Geen bruikbare alternatieven voorhanden

Hoewel de sector voorstander is van elektrisch vervoer, moet een versnelde introductie wel realistisch en betaalbaar zijn. Omdat het zorgvervoer minder dan 2 procent van het totaal aantal bestelbussen vormt, staan fabrikanten niet te springen om een versnelde introductie van elektrische rolstoelbussen. Vanwege het gewicht van deze rolstoelbussen moeten chauffeurs bovendien in het bezit zijn van groot rijbewijs C in plaats van het B-rijbewijs.

"Er zijn op dit moment gewoon te weinig betaalbare en bruikbare alternatieven voorhanden", aldus Hubert Andela, directeur Koninklijk Nederlands Vervoer . "Het VN-verdrag Handicap benadrukt dat iedereen recht heeft op het gebruik van publiek vervoer. Maar door de BPM-teruggave af te schaffen, wordt het tegenovergestelde bereikt."

BPM-teruggave

Ondernemers in het taxi- en zorgvervoer krijgen bij de aanschaf van voertuigen, taxi’s en bijvoorbeeld rolstoelbussen de Belasting voor Personenauto’s en Motorvoertuigen (BPM) die zij betalen terug. Ook ondernemers in het OV, ambulancevervoer, vrijwilligersorganisaties en organisaties met zakelijke bestelbussen krijgen BPM-teruggave. Het kabinet wil alleen voor het taxi- en zorgvervoer de BPM-teruggave afschaffen. In Nederland zijn er 18.000 zorgvervoerbussen op een totaal van 820.000 bestelbussen.

Door: Redactie Nationale Zorggids