Normal_ict__laptop__computer__toetsenbord__digitaal

Hoewel de websites van de overheid allemaal toegankelijk moeten worden voor  mensen met een beperking, is dat in veel gevallen nog niet de werkelijkheid. Mensen met bijvoorbeeld een visuele of auditieve beperking kunnen de websites en apps niet optimaal gebruiken, wat vooral door organisatorische problemen komt. Dit meldt NOS.

Toegankelijkheidsspecialist Eric Velleman onderzocht de websites van 69 gemeenten. De meeste gemeenten gaven van te voren aan dat mensen met een beperking hun website zonder problemen kunnen gebruiken. Echter blijkt dat de meeste websites toch niet zo goed presteren als vooraf gedacht. “Een websitebouwer krijgt een lijstje met eisen, er wordt iets opgeleverd en dat wordt vervolgens door niemand gecontroleerd”, aldus de specialist. “Er wordt door niemand gekeken: voldoet dit eigenlijk wel aan onze eisen?”

Lijst met criteria

De gemeenten denken dat dit een technisch probleem is, maar volgens Velleman is het een organisatorisch probleem dat verholpen kan worden. In beleidsplannen en binnen het management is weinig oog voor toegankelijkheid van de diensten van de gemeente. Daarom is er volgens Velleman sprake van een organisatorisch probleem. Toen de toegankelijkheidsspecialist de websites bekeek, gebruikte hij een lijst met 38 criteria. Zelfs de beste toegankelijke website voldeed op drie punten niet aan de criteria. “Dan hebben we het bijvoorbeeld over beschrijvingen bij plaatsjes die misten.”

Sinds 2016 werken gemeenten hard om toegankelijkheid van alle diensten mogelijk te maken. Per 2021 is het ook daadwerkelijk verplicht dat alle overheden hun apps en websites toegankelijk hebben gemaakt. Die toegankelijkheid geldt voor mensen met bijvoorbeeld een visuele, auditieve, motorische of verstandelijke beperking. Ook mensen die kleurenblind zijn moeten we websites en apps kunnen gebruiken zonder problemen.

Door: Redactie Nationale Zorggids