Normal_rolstoel_beperking_handicap

NS maakte deze maand bekend dat op ruim honderd extra stations dit jaar ook in- en uitstaphulp wordt aangeboden. Maar zolang die helpers geen goede instructies krijgen, houdt de 48-jarige Noëlle Nefs uit Leidschendam er een hard hoofd in. Zij klapte vorig jaar vanuit haar rolstoel zó voorover het perron op, omdat ze van de NS-instaphulp voorwaarts de hellingbrug af moest. Dit meldt Juridisch Bureau Letselschade & Gezondheidsrecht. 

Nefs brak haar onderbeen op twee plaatsen, moest een operatie ondergaan en heeft sindsdien een metalen plaat in haar been. Onlangs is met de NS een betaling van 5.500 euro aan smartengeld en schadevergoeding getroffen, maar de Leidschendamse maakt zich nu sterk om soortgelijke ongelukken in de toekomst te voorkomen.

Ze heeft een brief geschreven aan de NS en de staatssecretaris, en wil de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat binnenkort ook benaderen. Haar standpunt: reizen moet veilig zijn, ook voor mensen met een beperking en een hulpmiddel.

“De NS werkt met een concessie, waarbij ze moeten zorgen voor de veiligheid in de trein en op de stations, én voor assistentie voor gehandicapten bij het in- en uitstappen. Maar dan moet die assistentie óók veilig zijn”, pleit Nefs. “Wanneer je van tevoren reisassistentie aanvraagt, moet je opgeven met welk hulpmiddel je komt: een rolstoel, loopfiets of een scootmobiel. Maar vervolgens wordt er niets met die informatie gedaan, als je aankomt is het elke keer gewoon weer: ‘Hee, we leggen wel een plank neer, komt u maar!’. De drie verschillende gebruikte bruggen zijn alleen afhankelijk van het soort station of trein, niet van het soort hulpmiddel.” Nefs vindt het hoog tijd voor gelijkvloerse instap overal. 

Door: Nationale Zorggids