Normal_rolstoel__gehandicapt__verlamd

Om problemen met de reparatie van rolstoelen en scootmobielen te verminderen, zou een landelijk netwerk voor onderhoud opgezet moeten worden. Dat stelt Patiëntenfederatie Nederland in reactie op de vele klachten die binnenkomen van rolstoelgebruikers. Nu moet men vaak lang wachten op reparatie en wordt dit niet altijd op een manier uitgevoerd waardoor het probleem ook over is. Dit meldt Telegraaf.

De Patiëntenfederatie ziet een soort ANWB-dienst als mogelijke oplossing voor de problemen. Het gaat daarbij voor een deel om bureaucratie. Als iemand in Nederland problemen krijgt met de rolstoel of scootmobiel, moet er bij de eigen gemeente aangeklopt worden, want deze heeft contracten met onderhoudsbedrijven. Maar is diezelfde persoon een dagje weg of bij familie in een andere gemeente, dan wordt de rolstoel vaak geweigerd voor reparatie. Een andere gemeente wil zich daar dan niet aan branden.

Weken wachtijd

Op deze manier is de rolstoelgebruiker de klos en wordt er geen reparatie uitgevoerd. Maar ook als wel via de eigen gemeente een onderhoudsmedewerker langs komt, zijn de problemen nog niet altijd opgelost. Het kan in sommige gevallen weken duren voordat een reparatie plaatsvindt. Volgens de leverancier heeft dat te maken met het feit dat het betreffende onderdeel dan niet op voorraad is. Ook komen er klachten binnen dat een reparatie niet goed is uitgevoerd, waardoor de problemen blijven of binnen korte tijd terugkeren.

Zelfstandigheid

De rolstoel of scootmobiel is voor veel mensen hun enige manier om zelfstandig naar buiten te gaan, bijvoorbeeld naar de supermarkt voor een paar boodschappen. Het is volgens de Patiëntenfederatie dan ook treurig dat men vaak lang moet wachten na het aanvragen van een reparatie. Er zou daarom meer maatwerk moeten komen om gebruikers van rolstoelen en scootmobielen sneller en op een goede manier van hulp te voorzien.

Door: Nationale Zorggids