Hulpmiddelencentrum is failliet: Ieder(in) vraagt minister en VNG om aanpak

Het Hulpmiddelencentrum (HMC) is failliet verklaard. Dit maakt het noodzakelijk om snel te regelen dat mensen met HMC-hulpmiddelen deze hulpmiddelen kunnen houden, zeker tijdens de coronacrisis. Ieder(in) vindt het belangrijk dat de VNG, het ministerie van Volksgezondheid en andere hulpmiddelenleveranciers zich hiervoor gaan inspannen, in overleg met de mensen om wie het gaat. Dit meldt Ieder(in).

In zo’n tachtig gemeenten levert en onderhoudt het Hulpmiddelencentrum de hulpmiddelen voor gemeenten. En in een aantal gemeenten is het HMC de enige leverancier. Het faillissement roept natuurlijk meteen de vraag op wat met de hulpmiddelen gebeurt die mensen nu in gebruik hebben.
 

Wat gebeurt er nu met hulpmiddelen van het HMC?

Uit navraag bij de VNG en het ministerie van VWS blijkt dat het uitgangspunt is dat cliënten geen hinder ondervinden van het faillissement en de hulpmiddelen bij de cliënten blijven. Er is een overgangsperiode van elf weken afgesproken waarbinnen de aangestelde curatoren de activiteiten zo goed als mogelijk zullen proberen over te dragen naar andere hulpmiddelenleveranciers. Daarnaast blijft het HMC binnen deze elf weken over voldoende middelen beschikken om de medewerkers in dienst te houden en de dienstverlening te blijven leveren.
 

Een goede oplossing voor gebruikers van hulpmiddelen

Ieder(in) vindt het belangrijk dat er een oplossing komt die passend is voor mensen met een beperking. Ook na de elf weken waar nu over wordt gesproken. Het is belangrijk dat mensen hun maatwerk hulpmiddelen kunnen behouden en er goede afspraken worden gemaakt voor de overgang naar een andere leverancier, ook wat betreft service en onderhoud.
 

Gezamenlijk verantwoordelijk

Het Hulpmiddelencentrum was voor het faillissement al geruime tijd in de problemen. Mede daarom heeft Ieder(in) in een recent bestuurlijk overleg met onder meer minister de Jonge, de VNG (gemeenten) en de leveranciers al de vraag gesteld wat er moet gebeuren als een leverancier omvalt. Daar is toen nadrukkelijk verklaard dat de partijen een gezamenlijke verantwoordelijkheid voelen voor het leveren van passende hulpmiddelen en de toegang tot onderhoud en service.
 

Voortrekkersrol minister

Gezien de huidige omstandigheden is het volgens Ieder(in) belangrijk dat de minister een voortrekkersrol houdt bij het oplossen van de problemen en daarbij nauw samenwerkt met de VNG. Zij zullen immers gezamenlijk moeten garanderen dat het wettelijk recht op een passend hulpmiddel volledig overeind blijft staan.
 
Ieder(in) vraagt de VNG en de minister daarom – in afwachting van een definitieve oplossing – voor de komende maanden het volgende in overleg met de betrokken partijen te regelen:
 
  • Laat mensen hun huidige hulpmiddel houden
  • Houd de huidige werknemers van het Hulpmiddelencentrum aan het werk voor service en onderhoud
  • Zorg voor duidelijke informatie aan de mensen om wie het gaat
  • Werk ondertussen met alle partijen aan een definitieve oplossing
 

Hulp bij vragen

De VNG en het ministerie van Volksgezondheid hebben eind 2019 een apart team voor de verbetering van de verstrekking van hulpmiddelen opgericht. Dit team zal dit ook oppakken en staat in nauw contact met Ieder(in). Het is belangrijk dat mensen bij vragen terecht kunnen bij het HMC en eigen gemeente. Eerder is in het bestuurlijk overleg afgesproken dat mensen die problemen hebben met hun hulpmiddel en er niet uitkomen met bijvoorbeeld de gemeente, de leverancier of het zorgkantoor, daarover contact kunnen opnemen met het Juiste Loket. Dat kan per mail via meldpunt@juisteloket.nl en telefonisch op 030-7897878.
 
Door: Nationale Zorggids