Normal_handicap__rolstoel__kind__speciaal_onderwijs__beperking

Ontoegankelijke speeltuinen en aparte verenigingen om te spelen; de sociale participatie van kinderen met een beperking is de afgelopen jaren verslechterd. Dit stelt Het Gehandicapte Kind naar aanleiding van een onderzoeksrapport hierover, zo meldt NOS. 

De specialistische zorg aan kinderen met een beperking is flink verbeterd, maar er zijn nog veel verbeterpunten als het gaat om sociale participatie. Hoewel het mooi is dat kinderen bij aparte verenigingen terechtkunnen om met hun leeftijdsgenoten te spelen en praten, missen ze het contact met kinderen zonder beperking. Een school is er vaak ook niet in de buurt, omdat niet alle scholen voor hen geschikt zijn en speciaal onderwijs is niet altijd om de hoek. Zo hebben veel kinderen met een handicap geen vriendjes in hun wijk.

Mentale toegankelijkheid

“Je zou willen dat kinderen elkaar zo vroeg mogelijk ontmoeten. Een deel zit in de fysieke toegankelijkheid, maar een deel zit ook in de mentale toegankelijkheid. Er zijn scholen die zeggen: kom hier maar niet, want dan ben je de enige in een rolstoel en word je gek aangekeken”, zegt directeur Henk-Willem Laan van stichting Het Gehandicapte Kind. En dit heeft gevolgen voor deze kinderen op latere leeftijd. De kans is groot dat zij zich ook als volwassenen heel eenzaam voelen.

Door: Nationale Zorggids