Normal_chatfunctie_112nl-app_uitkomst_voor_mensen_met_auditieve_beperking

De politie heeft de nieuwe 112NL-app gelanceerd. Een app waarbij mensen met de meldkamer kunnen chatten. Volgens Ieder(in) is dit een uitkomst voor veel mensen met een auditieve beperking of spraakbeperking. De app is een van de wensen van de 112-Alliantie voor een voor iedereen toegankelijk en bereikbaar noodnummer. Dit meldt Ieder(in).

De app is beschikbaar voor Apple-telefoons van iOS versie 14 en voor Android vanaf versie 6. De app kan niet gebruikt worden op een Windows Phone. Voor zeer slechthorende en dove mensen werkt de chatfunctie van de app nog niet goed op bepaalde smartphones, zoals de Galaxy S8 en S9.

Toegankelijk voor doven en slechthorenden

De 112NL app wordt verder ontwikkeld om deze ook betrouwbaar en toegankelijk te maken voor doven en slechthorenden. Ieder(in), Dovenschap en andere organisaties van de 112-Alliantie blijven met ervaringsdeskundigen betrokken bij de doorontwikkeling.

De 112-Alliantie bestaat uit: Ieder(in), Stichting Hoormij.NVVS, Dovenschap, Patiëntenvereniging Hoofd-Hals, Stichting Support Stotteren, SH-Jong, Nederlandse Dove Jongeren, Oogvereniging, Divers Doof en ISAAC-NF.

Door: Nationale Zorggids