Bereid je voor om toegankelijk 112 te kunnen bereiken

Op 11 februari was het weer de jaarlijkse Europese 112-dag. Er is steeds meer mogelijk om 112 toegankelijk te bereiken. Ieder(in) zet alles op een rijtje. Kijk welke oplossing voor jou het beste werkt en wat je daarvoor moet doen, bijvoorbeeld de 112NL-app installeren op je mobiele telefoon of je aanmelden voor e-SMS. Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn, want op een dag kun je het hard nodig hebben en er mogelijk mensenlevens mee redden. Dat meldt Ieder(in). 

Om te beginnen kun je 112 bellen via een spraaktelefoon. Op de website van de Rijksoverheid staat wanneer en waarvoor je 112 kunt bellen. Bijvoorbeeld wanneer jij of iemand anders dringend medische hulp nodig heeft of bij brand. Of als je getuige bent van een misdrijf zoals mishandeling of inbraak. Wanneer je 112 belt, is het belangrijk dat je doorgeeft wat er aan de hand is, waar er hulp nodig is en welke hulpdienst er nodig is; brandweer, politie of ziekenauto. Onthoud dat je deze informatie moet geven bij een noodoproep. Via spraaktelefoon bellen met 112 is een goede manier voor mensen die goed Nederlands of Engels kunnen spreken en verstaan.

112NL-app

Iedereen in Nederland kan gebruikmaken van de 112NL-app van de politie. De 112NL-app heeft een chatfunctie waarmee bijvoorbeeld doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking kunnen chatten in tekst met de 112 meldkamer. De chat in de 112NL-app heeft een automatische vertaalfunctie. Hiermee kunnen mensen die geen Nederlands of Engels begrijpen via tekst toch met 112 communiceren in hun moedertaal. Voor gebruik download en installeer je de 112NL-app op je smartphone, vul je gegevens in en geef je toestemmingen voor bijvoorbeeld locatie delen of de vertaalfunctie.

Tolkcontact-app

Voor doven en slechthorenden is er de Tolkcontact-app. Met deze app op je smartphone, tablet of computer met (mobiele) internetverbinding kun je direct teksttelefoneren met 112. Je kunt ook met 112 bellen via een gebarentolk, maar alleen tijdens openingstijden van de beeldbemiddelingsdienst KPN Teletolk; van 07.00 tot 20.00 uur. Je vraagt de Tolkcontact-app aan, zodat je zorgverzekeraar het abonnement op de app kan vergoeden. Na aanvraag van de app bij Tolkcontact ontvang je een login en kun je de app meteen gebruiken. Mensen met een spraakbeperking kunnen ook de Tolkcontact-app aanvragen.

e-SMS

Als bellen naar 112 lastig voor je is, kun je ook via SMS contact met een meldkamer zoeken . Dit heet e-SMS, dat staat voor ’emergency-sms.’ Om e-SMS te kunnen gebruiken moet je je eenmalig vooraf aanmelden. Nadat je bent aangemeld, kun je op elk moment via e-SMS in contact komen met de meldkamer. Aanmelden doe je door het woord ‘aanmelden’ te sms’en naar 112. Je ontvangt een SMS terug met de vraag je aanmelding te bevestigen. Vervolgens bevestig je de aanmelding door de woorden ‘aanmelden akkoord’ te sms’en naar 112.

Bereid je goed voor

Uit recent onderzoek van de politie blijkt dat niet alle doven en slechthorenden weten hoe je 112 toegankelijk kunt bereiken. En soms weten ze het wel, maar zijn ze niet goed voorbereid. Bijvoorbeeld omdat ze de 112NL-app nog niet hebben gedownload en geïnstalleerd. In een noodsituatie heb je geen tijd om dit rustig uit te zoeken, een app aan te vragen, te downloaden en installeren of je aan te melden. Zorg daarom dat je goed voorbereid bent. Dus:

  • Lees de informatie over wanneer en waarvoor je een noodoproep met 112 kunt doen.
  • Installeer de 112NL-app, vul je gegevens in en geef toestemmingen om de functies zoals de vertaalfunctie te kunnen gebruiken.
  • Ben je doof, slechthorend of heb je een spraakbeperking? Vraag dan de Tolkcontact-app aan. Installeer de app op je smartphone, tablet of computer.
  • Heb je een communicatieve beperking? Meld je aan voor e-SMS door ‘aanmelden’ te sms’en naar 112. Vergeet niet je aanmelding te bevestigen!

Door: Nationale Zorggids