Normal_overgewicht_dik_vet_obesitas

AMSTERDAM (Novum) - De voedingsindustrie ontloopt op websites de reclameregels voor kinderen. Dat blijkt uit een recente peiling van de Stichting Reclame Code in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Op televisie, in bioscopen en in gedrukte media leven de bedrijven de regels voor reclame gericht op kinderen wel na.

In 2010 hebben voedingsmiddelenbedrijven en de overheid kinderreclameregels om obesitas onder kinderen tegen te gaan aangescherpt. Daarbij is afgesproken geen reclame te richten op kinderen onder de 7 jaar en terughoudend te zijn met reclame gericht op kinderen tussen de 7 en 13 jaar.

Van de 85 websites die werden onderzocht, bleken tien zich op 'het grensvlak' te bevinden wat betreft reclame gericht op de 0- tot 7-jarigen. Het gaat bijvoorbeeld om kleurplaten die weliswaar door ouders worden gedownload, maar die uiteindelijk wel bij kinderen terechtkomen, stelt de FNLI.

Daarnaast bevatten 33 sites reclame gericht op kinderen tussen de 7 en 13 jaar. Tien daarvan bevonden zich volgends de FNLI op het grensvlak van wat is afgesproken.

Volgens de levensmiddelenfederatie zijn bedrijven zich vaak niet bewust van de kinderreclame op hun sites, meldt een woordvoerder. De FNLI gaat de komende tijd meer aandacht besteden aan de bewustwording van de bedrijven in de voedingsindustrie.