Normal_kwf_kankerbestrijding_logo2

AMSTERDAM - KWF Kankerbestrijding heeft de campagne ‘Roken kan echt niet meer’ gelanceerd. Het is de eerste campagne in Nederland die zich helemaal op niet-rokers richt, om zo het roken te ont-hippen, zo meldt de organisatie.

Belangrijk onderdeel van de campagne zijn filmpjes waarin mensen de zin ‘Roken is zóóó ...’ op een creatieve manier afmaken en zo de boodschap uitdragen dat roken niet meer van deze tijd is.

“Door rookvrij expliciet als sociale norm te verankeren, kunnen we er voor zorgen dat er een generatie opgroeit die dat echt ervaart”, zegt Michel Rudolphie, directeur van de organisatie. “80 procent van de volwassen rokers is begonnen tijdens de puberteit. Als jongeren niet beginnen met roken, hoeven ze ook niet te stoppen. Daar draagt KWF Kankerbestrijding graag haar steentje aan bij.”

Bekende Nederlanders als Gordon, Gigi Ravelli en Dries Roelvink werkten mee aan de campagne. Op een Facebook app kan iedereen vanaf nu ook een eigen mini Tv-spot, posters, omslagfoto of T-shirt met zijn eigen ‘Roken is zóóó…’-statement maken en verspreiden.

© Nationale Zorggids / Martijn Keitz