27 augustus 2015 om 16:42
< 1 min lezen

Chatgesprek handig voor patiënt, moeizaam voor zorgverlener

Een online chatgesprek is handig voor de patiënt, maar voor de hulpverlener kan dat behoorlijk lastig zijn. Dit komt omdat de communicatie via een chat minder duidelijk en onvoorspelbaarder is. Deze conclusie trekken odnerzoekers Wyke Stommel van de Radboud Universiteit en Hedwig te Molder van de Wageningen Universiteit en Universiteit Twente. Dat meldt GGZ Nieuws.

Een online chatgesprek wordt steeds populairder, omdat het laagdrempelig is voor de patiënt. Voor het onderzoek vergeleken de twee wetenschappers informatie- en adviesgesprekken via de telefoon en via chat van de Alcohol, Drugs en Roken Infolijn van het Trimbos Instituut.

Stommel: “De omgangsnormen voor chat zijn nog minder uitgekristalliseerd en dat biedt vrijheid, in ieder geval voor de hulpvragers, die bijvoorbeeld regelmatig niet expliciet bedanken voor het advies.” Dat blijkt lastig te zijn voor hulpverleners, vindt Stommel. “Een pauze tussen posts kan duiden op weerstand maar ook op dat de hulpvrager iets anders aan het doen is. Dat probleem treedt in een telefoongesprek niet op.

Daar komt bij dat het moeilijker is om via chat een gesprek af te sluiten. Stommel: “Als je alleen ‘OK’ als antwoord krijgt weet je niet of het advies in goede aarde gevallen is. Aan de telefoon zeggen hulpvragers veel vaker zoiets als ‘Nou bedankt dan weet ik genoeg’ en dan weet je dat je kunt afsluiten.”

De onderzoekers benadrukken dat via de chat doelgroepen worden bereikt waar hulpverleners anders niet mee in aanraking zouden komen. Maar men moet zich realiseren dat dit voor hulpverleners wel eens moeilijk kan zijn. 

© Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van ggz
    • GGZ

    Reinier van Arkel dringt aantal separaties terug met 96 procent

    24 december 2025 om 14:23
    • GGZ

    Financiële problemen en onrust op de werkvloer bij Noord-Nederlandse ggz-aanbieder

    23 december 2025 om 12:44

Aankomende evenementen

13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg
09 Mar
Basis workshop Peristomale huidproblemen
  • Utrecht