Normal_hulplijn_telefoon

Het aantal mensen dat contact zoekt met de landelijke luisterlijn Sensoor om te praten over psychische problemen neemt alarmerend snel toe. Volgens Sensoor heeft de stijging vooral te maken met de oplopende wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (ggz). De landelijke luisterlijn maakt zich zorgen. De lange wachtlijsten verergeren niet alleen psychische klachten, de drempel om psychische hulp te zoeken wordt hoger, zo blijkt in gesprekken. Dat meldt Sensoor. 

De vrijwilligers van Sensoor moedigen de bellers aan om psychische hulp te zoeken. Praten over het probleem is voor deze mensen vaak al een hele stap, laat staan het zoeken naar hulp. Helaas rust er nog steeds een taboe op het erkennen van psychische problemen. Sensoor vindt de situatie daarom dubbel zo zorgelijk, want niet alleen bij mensen op de wachtlijst kunnen psychische problemen verergeren, ook bij mensen die door de lange wachttijden ontmoedigd worden om de juiste psychische hulp te vragen.

De vrijwilligers van Sensoor bieden dag en nacht een luisterend oor, ook bij psychische problemen. In een dieptepunt van een depressie of op een hoogtepunt van een paniekaanval, kan een vrijwilliger kalmeren, aanmoedigen, steun bieden. Professionele begeleiders zorgen voor training en advies bij de vaak moeilijke gesprekken. “Wij vormen eerstelijnshulp. Elk gesprek laat eenzaamheid, verdriet,  angst en onvermogen zien, waar mensen blijkbaar nergens anders mee terecht kunnen. Dat geeft wel aan hoe onmisbaar ons werk is”, vertelt Monique van Bijsterveld, directeur van Sensoor. 

Door: Redactie Nationale Zorggids