Normal_sensoor1

Van de 450.000 oproepen die in 2017 bij de landelijke luisterlijn Sensoor binnenkwamen, konden de 1.200 vrijwilligers er maar 276.000 beantwoorden. Dit komt enerzijds door de oplopende wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg, waardoor mensen met psychische problemen steeds vaker met de landelijke luisterlijn bellen. Anderzijds is ook de groeiende eenzaamheid onder ouderen en jongeren een belangrijke reden van de stijging. Steeds vaker kan Sensoor een verzoek voor een gesprek niet beantwoorden. Daarom is het erg belangrijk dat mensen in Nederland elkaar vaker een luisterend oor gaan bieden, zo meldt Sensoor. 

Met de actie ‘Nederland Geef Gehoor!’ roept  Sensoor iedere Nederlander op om in zijn of haar omgeving vaker een luisterend oor te bieden aan een ander. Door vaker en beter naar elkaar te luisteren worden persoonlijke problemen verzacht en positief beïnvloed en wordt de druk op de luisterlijn verminderd. De samenleving heeft behoefte aan meer luisterende oren.

Minister Hugo de Jonge kwam dinsdag langs bij het pop-up Luisterhuis op Het Plein in Den Haag. Hij nam uitgebreid de tijd om de aanwezige vrijwilligers een hart onder de riem te steken en deed zelf ook mee aan de ‘Landelijke Spoedcursus Luisteren', onderdeel van de actie ‘Nederland Geef Gehoor!’

In het land vinden tientallen acties plaats om mensen te laten ervaren wat het belang van echt luisteren is. In Den Haag roepen de vrijwilligers voorbijgangers op om de Spoedcursus Luisteren te doen in het Luisterhuis. Ook geven zij uitleg over Sensoor en leggen vanuit hun persoonlijke ervaring het belang van een luisterend oor uit.  

Door: Redactie Nationale Zorggids