Digitale behandelingen ggz tijdens coronacrisis

Deze week heeft Pro Persona, de organisatie voor specialistische geestelijke gezondheidszorg in Gelderland, per dag 4.500 digitale behandelingen verzorgd via Starleaf, een veilig alternatief voor Skype, naast haar telefonische consulten en behandelingen. De plannen voor een digitale poli zijn door het coronavirus versneld ingevoerd. Dit meldt Pro Persona.

Voor veel mensen zal de digitale poli een uitkomst zijn. Minder reistijd, meer flexibiliteit in het maken van afspraken en op termijn afspraken buiten de werkuren. Behandeling en werk zijn op eenvoudige wijze te combineren. De gesprekken vinden veilig vanuit de vertrouwde thuisomgeving plaats.

In de loop van het jaar verdere uitbreiding van het aanbod

Op dit moment draait de digitale poli om consulten via telefoon en internet. In de loop van het jaar komt ProPersona met een uitgebreider aanbod van digitale hulpverlening zoals testen, zelfhulp bij lichte vormen van depressie en angst, en online behandelprogramma’s. Het voordeel voor de cliënt is dat er geen wachtlijsten bestaan en dat hij of zij meteen aan de slag kan gaan. Enerzijds om de klachten te verminderen, anderzijds om snel duidelijkheid te kunnen krijgen waar de schoen wringt.

Meeste mensen zijn digitaal beter af

Naar verwachting wordt het gros van de mensen via de digitale poli beter en sneller geholpen. Voor de meeste jonge mensen sluit een digitale behandeling beter bij de beleveniswereld aan. Voor mensen met acute of complexe problematiek geldt dit niet. Voor hen verandert er daarom in de behandelingen op de lange termijn niets. Alleen in de komende tijd betekenen de beperkende maatregelen van het coronavirus dat hun consulten ook vaker over telefoon en over het internet zullen gaan. 

Door: Nationale Zorggids