112 meldkamer

DEN HAAG (Novum) - Ouders moeten altijd meteen 112 bellen als hun kind wordt vermist en niet eerst naar het politiebureau gaan. Bij de meldcentrale zitten deskundigen die sneller kunnen handelen, concludeert de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer in een donderdag gepubliceerd onderzoek.

De ombudsman stelde het onderzoek in na een klacht van de moeder van Jennefer van Oostende. Zij werd in 2011 op 10-jarige leeftijd verkracht en vermoord door Anthony K., de ex-vriend van haar oudere zus. Een dag na haar vermissing werd haar lichaam gevonden. Haar moeder vindt dat de politie niet alert genoeg reageerde toen zij meldde dat haar dochter werd vermist.

Ouders twijfelen vaak of ze wel meteen 112 moeten bellen, concludeert de ombudsman uit zijn onderzoek. Hij wijst erop dat een melding bij 112 wel het meest effectief blijkt. De politie zou ouders hier in een campagne op moeten wijzen.

Ouders die zich op het politiebureau melden of contact opnemen met het niet spoedeisende nummer 0900-8844, zouden dezelfde behandeling moeten krijgen als wanneer zij 112 bellen. De politie moet ouders altijd serieus nemen en snel handelen, vindt Brenninkmeijer. Ook als er geen aanwijzingen zijn dat er sprake is van een misdrijf, moeten volgens hem opsporingsmiddelen worden ingezet.

Als kinderen uit een instelling worden vermist moet de instelling inschatten hoe ernstig de situatie is en niet de politie. De instelling zou de risico's het beste kunnen inschatten.