Normal_peuter_kind_eten_vla_rapley

Kinderen leren sneller voedsel herkennen en benoemen wanneer ze lekker met hun eten mogen knoeien. Dat zeggen wetenschappers van de universiteit van Iowa. Door het eten aan te raken en in hun mond te stoppen leren kinderen relatief sneller de namen van het voedsel te onthouden zeggen de onderzoekers. Dit meldt Nu.nl.

Uit eerder onderzoek was al gebleken dat kinderen de namen van vaste voorwerpen makkelijker leren dan van vloeistoffen. De wetenschappers besloten te onderzoeken hoe kinderen de namen van vloeistoffen het beste leren. In het onderzoek kregen kinderen van zestien maanden vloeibaar voedsel zoals pudding en yoghurt voorgeschoteld. Ze probeerden de kinderen daarbij makkelijke verzonnen woordjes te leren zoals 'dax' of ' kiv' voor de verschillende etenswaren. Daarna kregen de kinderen de vloeistoffen nog eens te zien maar in een andere vorm en hoeveelheid. De kinderen die het meest met hun eten hadden gespeeld, bleken de verzonnen namen het vaakst te koppelen aan de juiste vloeistof.

Vloeibare producten zijn voor peuters moeilijk te herkennen om dat ze niet kunnen afgaan op de vorm en het uiterlijk. Knoeien met eten, aanraken, uitsmeren en in de mond stoppen, helpt kinderen om verbanden te leggen tussen vloeistoffen en woorden. “Het lijkt somss misschien alsof kinderen alleen maar met eten spelen en dat is ook zo, maar ze halen ook informatie uit dit soort bezigheden,” zegt hoofdonderzoekster Larissa Samuelson.

Ook de omgeving blijkt van invloed. Kinderen die tijdens het onderzoek in een hoge kinderstoel werden gezet, speelden veel uitgebreider met hun eten dan peuters die bijvoorbeeld op de grond zaten. Zitten in een kinderstoel kwam de leerprestaties uiteindelijk ten goede.

© Nationale Zorggids