Normal_normal_poster_a4_pesten_sharegeenshit

(Novum) - Jongeren maken elkaar vooral uit voor slet. Ook bitch en downie worden vaak als scheldwoord gebruikt, zo blijkt uit de Pestthermometer die in september werd gelanceerd om te onderzoeken met welke scheldwoorden jongeren worden gepest. De resultaten worden donderdag op het Nationaal Congres Digitaal Pesten in Den Haag officieel bekendgemaakt.

De Pestthermometer is een initiatief van Stichting De Kinderconsument en de Nationale Academie voor Media en Maatschappij (NAMM). "Tot nu toe werd er vooral in het algemeen over pesten gesproken. Met de Pestthermometer willen we leerlingen de impact van het pesten laten voelen door ze een lijst met de meest gebruikte scheldwoorden voor te schotelen", legt jeugdtrendwatcher en NAMM-directeur Bamber Delver uit.

Iedereen kan scheldwoorden aan de lijst toevoegen. Tot nu toe een kleine vierduizend mensen dit gedaan. "De eerste golf bestond voornamelijk uit leerkrachten van het voortgezet onderwijs. De tweede golf bestond veelal uit jongeren, doordat docenten de Pestthermometer in hun lessen gingen gebruiken", verklaart Delver. Vanwege de vele reacties blijft de Pestthermometer open voor mensen die willen stemmen of woorden willen toevoegen.

Op de website van de Pestthermometer is een top tien van scheldwoorden te zien. Behalve slet, bitch en downie staan ook Marokkaan, hoer, jood, Turk, autist, pedo en homo in de lijst. Opvallend is volgens Delver dat in het speciaal onderwijs downie en autist veel als scheldwoord worden gebruikt. Woorden als hoer en slet worden vooral door meiden gebruikt om elkaar uit te schelden.

Bij de lancering van de Pestthermometer werd aan vijftig leerkrachten gevraagd welke scheldwoorden zij leerlingen het meest hoorden gebruiken. Toen kwamen homo, hoer, Marokkaan en jood als populairste uit de bus. Nu leerlingen ook woorden aan de lijst hebben toegevoegd, is de top drie veranderd.

Op het congres wordt donderdag ook de nieuwe campagne #sharegeenshit gepresenteerd en aangeboden aan de Kinderombudsman. De campagne richt zich op omstanders die foto's en filmpjes van pestgedrag op sociale media zetten en roept jongeren op dit niet meer te doen.