Normal_bier_proeven1_alcohol_drank

Vorige week was de eerste aflevering van ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’ te zien op RTL 5. In het nieuwe televisieprogramma worden 8 jongeren uit de regio Den Haag naar een zonnige Europese vakantiebestemming gestuurd. STIVA, Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie liet afgelopen woensdag al weten dit programma niet aan te moedigen. Ook kennisinstituten STAP en Trimbos vinden het onacceptabel dat RTL overmatig alcoholgebruik onder jongeren lijkt aan te moedigen. Dat meldt NU.nl.

Een woordvoerder van alcoholinstituut STAP denkt dat het televisieprogramma een negatieve invloed heeft op jongeren. De alcoholbranche, verenigd in STIVA, is wel enigszins hypocriet, vindt STAP. “Merken als Heineken bombarderen jongeren met reclame via onder meer social media en zetten hen voortdurend aan om alcohol te gebruiken. STIVA heeft geen ongelijk, maar wel een beetje boter op het hoofd”, aldus de woordvoerder. Het Trimbos-instituut sluit zich aan bij de zorgen van STAP.

Drankfabrikanten als Bacardi, Heineken en Grolsch weigeren te adverteren rondom ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’. Grolsch is bereid RTL 5 te boycotten. De televisiezender gaat morgen met STIVA in gesprek over de oproep van de stichting om het programma stop te zetten. 

Door: Redactie Nationale Zorggids