Normal_water__kind__drinken__flesje

In België zijn vorige week de eerste flesjes K3-water geproduceerd. Hoewel deze flesjes nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn, wordt het wel aangemoedigd. Volgens het Voedingscentrum zouden plaatjes op flesjes water niet nodig moeten zijn om kinderen meer water te laten drinken. Maar als het helpt, juicht het Voedingscentrum het idee alleen maar toe. Dat meldt RTL Nieuws.

Studio 100, de Belgische tv-producent van onder andere K3, is de initiatiefnemer van het flesje water voor kinderen. “We proberen meer rekening te houden met ontwikkelingen in de markt en kinderen aan te moedigen gezonder te leven”, aldus een woordvoerder. Ook in Nederland wordt steeds harder gewerkt aan gezonde kindermarketing. Alliantie Stop Kindermarketing werkt sinds een tijds samen met verschillende gezondheidsorganisaties en ziet vooruitgang.

Zo zijn er enkele Nederlandse supermarkten die hebben toegezegd alleen plaatjes te zetten op gezonde producten. Albert Heijn heeft zelfs een gezonde lijn voor kinderen, met onder andere glutenvrije paste, volkoren pasta, 100 procent fruitsapjes en AH Kidswater. Op dit laatste product staat echter nog geen K3 afgebeeld. Fabrikanten zetten echter nog steeds in op ongezond eten, zegt Alliantie Stop Kindermarketing.

Dit ziet ook het Voedingscentrum. Jasper de Vries van het Voedingscentrum denkt dat een merendeel van de reclames voor kinderen nog steeds gericht zijn op het verkopen van ongezonde producten. De organisaties zouden het liefst helemaal geen kindermarketing meer zien, maar als zij zich richten op producten uit de schijf van vijf, accepteren ze het. 

Door: Redactie Nationale Zorggids