Logo_logo_nix18_2017

Vandaag gaat de nieuwe NIX18-campagne van start. De campagne die de naam ‘Sommige afspraken maak je niet voor NIX’ draagt, is dit jaar gericht op ouders. Het doel is om ouders te laten zien dat het zinvol is om met hun kinderen afspraken te maken over roken en het drinken van alcohol. Ongeveer 70 procent van de ouders maakt hierover afspraken met hun minderjarige kind. Dat meldt het Algemeen Dagblad. 

Het ministerie van Volksgezondheid voerde onlangs onderzoek uit naar de afspraken die ouders met hun kinderen maken. Gezinnen met kinderen tussen de twaalf en zeventien jaar praten om de zoveel maanden over het drinken van alcohol of roken. Met name in de zomer zijn deze onderwerpen populair aan tafel. Kinderen gaan naar feestjes of voor het eerst alleen op vakantie.

Ongeveer 70 procent van de ouders herhaalt de gemaakte afspraken als een kind naar een feestje gaat of op vakantie gaat, maar het merendeel vindt het lastig om hierover te praten.

“Tieners blijven het belangrijk vinden wat hun ouders zeggen. Regels en afspraken geven jongeren houvast. Daarom roepen we ouders op om zich uit te spreken. Want wanneer je duidelijke afspraken met je kinderen maakt over niet roken eniet drinken, is de kans groter dat zij zich hieraan houden”, zegt het campagneteam van NIX18. 

Door: Redactie Nationale Zorggids