Normal_normal_tiener__jeugd__jeugdzorg__kind__wachten

Als waarschuwing tegen mensenhandel en loverboys, heeft organisatie Moviera afgelopen weekend een nep-loverboy ingezet op de Korenmarkt in Arnhem. Maar liefst de helft van de meisjes die deze jongen aansprak ging in op zijn uitnodiging voor een fotoshoot. Dat meldt het ministerie van Volksgezondheid.

In dagblad De Gelderlander vertelt de acteur hoe hij in korte tijd het vertrouwen van een meisje weet te winnen. "Ik overrompel haar echt en geef eigenlijk geen tijd om na te denken. Ik lieg tegen haar dat mijn model ziek is geworden, dat zij eigenlijk veel mooier is en precies de uitstraling heeft die ik zoek. Ik ben dan heel kordaat en na nog wat complimenten en geveinsde interesse, zeg ik dat ze even mee moet lopen. En als ik dan ook nog driehonderd euro beloof, heb ik heel vaak beet."

Van de zestig jongeren die de acteur aansprak, gingen er uiteindelijk 32 met hem mee. Het is niet voor het eerst dat Moviera op deze werkwijze inzet. Ook vorig jaar deden acteurs zich voor als loverboys. En ook toen ging ongeveer de helft van de meisjes met hen mee. Volgens Moviera is er daarom nog een wereld te winnen.

De waarschuwingsactie vindt plaats op verzoek van de gemeente Arnhem, met de politie, Veilig Thuis en de lokale horeca.

Door: Redactie Nationale Zorggids