Normal_social_media

Kinderen weten vaak meer over social media dan hun ouders. Waar zij zich echter minder van bewust zijn dan hun ouders, zijn de risico’s die komen kijken bij het gebruik van Facebook, Snapchat of Instagram. Daarom licht de gemeente Amsterdam ouders voor over hoe zij hun kinderen kunnen informeren over deze risico’s. De gemeente is samen met expertisecentrum Qpido een campagne genaamd ‘Het Gesprek’ gestart. Dat meldt het Parool.

Campagne ‘Het Gesprek’ is er voor ouders die hun kinderen willen leren omgaan met social media en dan met name de risico’s zoals sexting, grooming en andere seksuele intimidatie. Vaak zijn laagopgeleide kinderen of kinderen uit een Antilliaans, Turks of Marokkaans gezin het slachtoffer.

Daarom is de campagne niet alleen in het Nederlands beschikbaar, maar ook in het Engels en in het Arabisch. Vooral ouders uit de Antillen, Turkije of Marokko ervaren een drempel als het gaat om praten over seks. Dit is daar niet de gewoonte, terwijl het wel nodig is, aldus de campagne. 

Door: Redactie Nationale Zorggids