21 augustus 2020 om 18:21
< 1 min lezen

‘Corona heeft jeugdzorg goede en slechte dingen gebracht’

Jeugdhulporganisaties willen pas later conclusies trekken over corona en wat dit voor de jeugdzorg heeft betekend. Duidelijk is wel dat de problemen onder jongeren erger zijn geworden, er meer zorguitval is geweest, minder instroom en een daling van de omzet. Organisaties zien ook zeker verbeteringen waar de coronaperiode voor heeft gezorgd, maar echt harde conclusies willen ze nog niet trekken. Dit meldt Binnenlands Bestuur. 

Ruim 60 procent van de jeugdzorgaanbieders heeft de problemen onder jongeren zien verergeren tijdens de coronacrisis. Jeugdhulpinstanties hebben hun werkwijze aangepast voor meer dan 50 procent van hun clienten. Beeldbellen werd geïntroduceerd, net als meer telefonisch contact en persoonlijk contact in de buitenlucht. Cliënten blijken hier tevreden mee te zijn: 45 procent is tevreden en een andere 45 zelfs zeer tevreden, zo blijkt uit een enquête.

Digitale zorg

Of ze in de toekomst digitaal hulp willen blijven verlenen? Liever niet. Online hulp heeft de zorg aan de cliënt niet verbeterd, vinden zij. Ouders en hun kinderen vinden dat echter niet. “Het sluit ook veel meer aan op de behoefte van jongeren en het is minder belastend voor jongeren, en daar gaat het om”, erkende een jeugdzorgaanbieder. 

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van jeugdzorg
    • GGZ

    Groepsbehandeling en ‘voorzorg mentale gezondheid’ op pakketagenda passende zorg

    Vandaag om 15:58
    • GGZ

    Mentale gezondheid LHBTQIA+-jongeren lijdt onder gebrek aan acceptatie en discriminatie

    19 december 2025 om 12:46

Aankomende evenementen

21 Dec
Algemene rondleidingen bij OlmenEs
  • Friesland
13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg