Campagne ‘Generatie Ja…en?’ van Rutgers en Atria gestart

Rutgers en Atria starten vandaag met de campagne ‘Generatie Ja…en?’ de hashtag #IkZegErWatVan, waarmee jongeren kunnen bespreken waarom jongens en meiden vaak verschillend behandeld worden. Volgens de organisaties dragen traditionele meningen over mannelijkheid, vrouwelijkheid en seksualiteit nog té vaak bij aan grensoverschrijdend gedrag. Een meerderheid van de jongen wil over gelijkheid en diversiteit praten, maar ervaart een drempel. Dit meldt het ministerie van Volksgezondheid. 

Jongens die emoties tonen worden nog steeds uitgemaakt voor homo, terwijl meisjes hun emoties zonder belemmering kunnen uiten. In de campagne van Atria en Rutgers wordt afgerekend met dergelijke traditionele opvattingen, omdat ze nog te vaak uitmonden in seksueel, fysiek of online geweld. Zo is tegen de helft van alle vrouwen en 20 procent van de mannen ooit seksueel geweld gebruikt. 20 procent van de vrouwen heeft (ex-)partnergeweld meegemaakt en ruim 30 procent van de jonge vrouwen weet wat het is om cybergeweld mee te maken.

Binnen de campagne ‘Generatie Ja…en?’ krijgen jongeren tussen de 17 en 23 jaar campagnevideo’s te zien waarmee ze hun eigen opvattingen kunnen herbevestigen. Jongeren kunnen met hun vrienden in gesprek met behulp van de Vriendencheck.

Generatie Ja….en?

‘Generatie Ja… en?’ bestaat uit jongeren tussen de 17 en 23 jaar die afrekenen met traditionele opvattingen over hoe mannen en vrouwen zich zouden moeten gedragen. #IkZegErWatVan is onderdeel van de brede jongerencampagne ‘Generatie… Ja… en?’. Meer informatie is te vinden op generatiejaen.rutgers.nl.

Door: Nationale Zorggids
Afbeelding Atria en Rutgers