Normal_trein__openbaar_vervoer__ns__ov_kaart

Moeders die onderweg in de trein of op het station moeten kolven, hebben daar weinig mogelijkheden toe bij NS. Moeder Ilona Wevers deed haar beklag over de treindienst toen zij tijdens haar werkdag met de trein onderweg was en haar aansluiting miste. Daardoor was zij niet op tijd op haar bestemming om daar te kolven en moest zij een plek op het station vinden. De enige optie die de NS-medewerker voor haar wist te geven, was het openbare toilet. NS zou volgens haar en andere moeders meer tegemoet kunnen komen aan zwangere vrouwen en moeders. Dit meldt Algemeen Dagblad.

Om het kolfapparaat succesvol aan te sluiten, moet de vrouw waar borst ontbloten. Waar bij borstvoeging geven het hoofd van de baby het zicht al snel wegneemt, is dat bij een kolfapparaat niet zo. Het is daarom niet zo gek van Wevers hulp vroeg bij het vinden van een geschikte plek om te kolven. Toen haar enige optie het toilet bleek te zijn, was ze niet te spreken over de diensten van NS. Het zou er veelal onhygiënisch zijn, er is geen stopcontact voor het apparaat en kolven kan soms wel 30 minuten duren. In die periode kunnen geen andere vrouwelijke reizigers gebruik maken van het toilet.

Overheidsbedrijf

Wevers vindt dat een overheidsbedrijf zoals NS veel meer kan doen om service te verlenen aan zwangere vrouwen en kolvende moeders. Er zou op stations bijvoorbeeld een ruimte ingericht kunnen worden waar de vrouw in alle rust en privacy kan kolven of borstvoeding kan geven. Ook voor zwangeren zou meer gedaan kunnen worden. In België is er al een regel waarbij vrouwen in de laatste vier maanden van de zwangerschap gebruik mogen maken van de eerste klas. In Nederland worden vrouwen regelmatig uit de eerst klas gestuurd wanneer zij anders in de tweede klas moeten staan.

Reactie NS

In een reactie laat NS weten dat de vraag om een kolfruimte niet vaak binnenkomt. Er wordt daarom geen actie genomen om eventuele inrichting van zo’n ruimte te overwegen. Over het gebrek aan zitplaatsen in de tweede klas stelt de vervoerder dat er zelfs in de spits 95 procent kans is om een zitplaats te krijgen. In zowel de eerste als de tweede klas zijn priority zitplaatsen, waar mensen met een beperking, ouderen en zwangere vrouwen gebruik van kunnen maken.

Door: Nationale Zorggids