Normal_rss_entry-305992

Programmamaker Tim Hofman roept zijn volgers op Twitter op een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie (RCC) over de volgens hem misleidende spotjes over de Week van het Leven, die veelvuldig bij de NPO te horen en te zien zijn. De Week van het Leven-campagne is een initiatief van het Platform Zorg voor Leven, een samenwerking van zogenoemde 'prolife-organisaties' en christelijke partijen. Zij stellen in de spotjes dat vrouwen als zij kiezen voor abortus niet aan het kind denken.

"Die lui van de Week van het Leven geven geen reet om ongeboren leven - of vrouwenrechten - maar willen hun interpretatie van de Bijbel doordrukken uit machtsoverwegingen", schrijft Hofman. "En anders ben je niet zo compassieloos. Dat is wat anders. Mag, maar wees daar gewoon eerlijk over dan." De programmamaker wijdt binnenkort een aflevering van zijn serie BOOS aan de campagne.

Geen censuur

Hofman is niet de enige die zich stoort aan de spotjes. Bij de Stichting Reclame Code zijn zo'n 120 klachten binnengekomen over de reclamecampagne Week van het Leven, een opvallend hoog aantal. Ook de NPO zelf heeft veel klachten gehad van luisteraars. Maar volgens de STER valt deze reclamecampagne "binnen de vrijheid van meningsuiting. We vinden dat het niet aan de STER is om censuur te plegen".

Eerder verwierp de Reclame Code Commissie om die reden ook tientallen klachten die binnenkwamen over radiospotjes van Forum voor Democratie. In de spotjes, die veelvuldig op NPO Radio 1 te horen waren, stelde partijleider Thierry Baudet dat het coronavirus vooral nadelig is voor bepaalde groepen. De klagers maakten zich boos over het feit dat het radiospotje onjuiste informatie over corona zou bevatten, maar de RCC vond dat Baudet een "subjectieve mening" gaf.

Door: ANP