Normal_normal_oudere_bejaard_eenzaam_mevrouw

Medewerkers in de thuiszorg beperken ouderen onnodig in hun vrijheid, gaan slordig om met medicatie en laten het na om fouten te melden. Dat beeld schetst de Consumentenbond deze week op basis van 65 rapporten van de Inspectie van de Gezondheidszorg (IGZ) vanaf 2012. Dat meldt Trouw.

De Consumentenbond haalt schrijnende zaken aan die bij de IGZ werden gemeld. Zo werd een vrouw met suikerziekte die na een val alarm sloeg, pas na twee dagen geholpen door een thuiszorgorganisatie omdat ze de deur niet kon opendoen. De vrouw overleed later alsnog. Veel kritiek van de Consumentenbond heeft betrekking op het beleid. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd helder wat een thuiszorgmedewerker moet doen wanneer een cliënt te telefoon niet opneemt en de deur niet open doet.

Enkele zorgorganisaties die door het IGZ zijn berispt, zijn inmiddels opgeheven of failliet gegaan. De anderen laten ook weten hun beleid aangepast te hebben. Zorg voor Zorg uit Nieuwegein werd op de vingers getikt vanwege het gebruik van bedhekken, zonder nadrukkelijke toestemming. Na kritiek van de inspectie gebeurt dat nu alleen nog als een familielid toestemming geeft.

De inspectie noemt het onderzoek van de Consumentenbond niet representatief voor de hele sector omdat er door meldingen alleen een overzicht van de ‘rotte appels’ wordt gegeven. TSN-Thuiszorg, een van de grootste thuiszorgaanbieders en negatief genoemd in het onderzoek vanwege onbekwame medewerkers, vindt dat de Consumentenbond een achterhaald beeld schetst. 'We stonden inderdaad onder verscherpt toezicht, maar dat is al lang opgeheven', zegt directeur Joan Jonkers. 'Eigenlijk komt de bond met oud nieuws.'

© Nationale Zorggids