Normal_rolstoel_scootmobiel_gehandicapt_beperking

Met het toenemende aantal ouderen dat zich met een scootmobiel verplaatst, gebeuren er ook steeds meer ongelukken met de voertuigen op de openbare weg. Daarom zouden ouderen en andere scootmobielgebruikers een verplichte training moeten volgen om verantwoord aan het verkeer deel te nemen. Daarvoor pleitte 50Plus gisteren tijdens een debat over de begroting van het ministerie van Infrastructuur. Dit meldt Telegraaf.

De scootmobiel is razend populair en kan een prettig vervoersmiddel zijn voor mensen die slecht ter been zijn. Echter zou het gemotoriseerde vervoersmiddel nog te vaak voor ongelukken zorgen, voor zowel de bestuurder als andere weggebruikers. Een verplichte cursus zou daarom helemaal geen gek idee zijn. Nu rijden er ruim 230.000 scootmobiels in Nederland, maar de verwachting is dat dit door de vergrijzing stijgt tot 600.000 in de toekomst.

Een scootmobiel is met ongeveer 19 kilometer per uur geen snel vervoersmiddel, maar toch gebeuren er ongelukken mee. Zo zouden de bestuurders regelmatig gas en rem door elkaar halen, kan de scootmobiel omvallen wanneer een bocht verkeerd genomen wordt en andere weggebruikers worden over het hoofd gezien omdat de bestuurder naar de knopjes op het stuur kijkt. Hoewel sommige gemeenten en leveranciers van scootmobiels al wel cursussen aanbieden, is dat nog niet verplicht. “Nu krijgen mensen zomaar een sleuteltje en rijden maar. Wij vinden dat heel onverstandig”, aldus 50Plus-Kamerlid Corrie van den Brenk. “Voor zichzelf, maar zeker ook voor andere weggebruikers, is het verstandig als er een verplichte cursus komt”.

Door: Redactie Nationale Zorggids