Normal_ouderen__wandelstok

Onlangs hebben meer dan veertig organisaties op initiatief van het ministerie van volksgezondheid het Ouderenpact ondertekend. Onder de ondertekenaars van het pact ook Supermarktketen Albert Heijn en de landelijke luisterlijn Sensoor. Beide organisatie hebben dagelijks contact met de eenzame ouderen in de samenleving en wil dit contact benutten om eenzaamheid te signaleren en zo mogelijk te verminderen. Op vrijdag 23 maart vond een symposium plaats, onder andere over dit belangrijke maatschappelijke thema. Dat meldt Sensoor.

Cees van Vliet, directeur winkels en distributie bij Albert Heijn: "Onze missie is: alle ingrediënten voor een beter leven, voor iedereen. Albert Heijn is in alle buurten van Nederland vertegenwoordigd, iedereen is er welkom. We kunnen organisaties en mensen samenbrengen en duurzame impact hebben." Dit was precies wat er gebeurde tijdens het symposium. De 80 aanwezigen, allen maatschappelijk actief, deelden best practices en legden contact om lokaal de krachten te bundelen. 

Monique van Bijsterveld, directeur van Sensoor, benadrukte in een speech de noodzaak om in breder verband eenzaamheid aan te pakken. "Een buurtactiviteit voor ouderen organiseren is heel goed. Maar hoe zorgen we ervoor dat de deelnemers zich een dag later niet nog eenzamer voelen? Hoe zorgen we voor continuïteit in de aanpak van eenzaamheid? We hebben elkaar nodig", was haar oproep. De landelijke luisterlijn signaleert al langer dat ouderen in de verdrukking raken, zich buitengesloten voelen.

Afgelopen jaren namen ouderen steeds vaker contact op met Sensoor. Volgens voorlopige cijfers werd er de afgelopen jaar 270.000 keer contact opgenomen met de organisatie waarvan 51.700 keer door ouderen die worstelen met eenzaamheid. In 2016 was dat nog 25.700 keer. Eén op de vijf mensen die afgelopen jaar contact zochten met de landelijke luisterlijn is ouder dan zestig jaar.

Sensoor en Albert Heijn gaan intensiever samenwerken. In vele filialen staan koffietafels waar veel mensen al gebruik van maken Deze koffietafels zullen beter benut worden. We organiseren buurtlunches en nodigen daarvoor actief onze cliënten uit, aldus Tijmen van der Poel, verantwoordelijk voor Lokale Betrokkenheid binnen Albert Heijn. “Waar we nu, samen met de Sensoor vrijwilligers nog beter op gaan letten is dat de buurtlunches blijvende contacten opleveren. Deze afspraak is een van de opbrengsten van het symposium."

Door: Redactie Nationale Zorggids